« #جلسه ژورنال كلاب | برگزار كرسي آزادانديشي در بستر فضاي مجازي ارديبهشت ماه » |
#كرسي منتخب استاني از سوي مركز مديريت
زیارت عتبات عالیات در ایام شیوع کرونا آری یا نه؟
استان: گیلان؛ شهر: رشت؛ مدرسه علمیه: ریحانه النبی(س)؛ تاریخ: 18/2/1399
استادارائه کننده: حجت الاسلام پورعیسی؛ استاد منتقد: دکتر قاسمی روشن؛ داور: رویا صفری
چکیده نظرات استاد ارائه کننده بحث:
1. یکی از رفتارهایی که عموماً در جوامع مذهبی مورد توجه جامعه شناسان قرار دارد زیارتگاههاست؛
2. از نظر جامعه شناسی شاید بتوانیم بگوییم زیارت یک عمل یا رفتار جمعی و از ناحیه گروهی یا افرادی است که به نوعی در اعتقاد و باورها و تفکرات خود وابستگی به زیارت شونده دارند، مثل زیارت علمای قم وائمه اطهار(ع) و مکانهای مذهبی که البته این بحث با گردشگری مذهبی باید کاملا تفکیک گردد؛
3. هدف از زیارت ادای احترام و ابراز ارادت و بیان تعلقات اعتقادی به زنده نگه داشتن فرهنگ دینی و در پیروی از آنها و سمت و سو دادن سبک زندگی به سوی این شخصیتهای الگویی است که با توجه به آموزههای قرآنی و روایی مورد تأکید قرار گرفته و جزء لاینفک زندگی افراد جامعه دینی قرار شده است و از کارکردهای مثبت و تاثیر عمیق معنوی در زندگی افراد به شمار میرود؛
4. اگر رفتارهای صحیح با شرایط و ویژگیها و مقدماتی نبود هرگز دست زیارت کننده به زیارت شونده نمیرسید، مقدماتی مثل هموار بودن برای زیارت، تلاش نیروی انسانی، وجود امکانات زیارتی مثل آب، برق، پاکیزگی نظافت زیارتگاههای داشتن امنیت برای زیارت، دسترسی به امکانات زیارت مثل مکان و…همه اینها دست به دست هم میدهند تا زیارت قابل قبول و بدون دغدغه حاصل شود؛
5. اگر شرایط مهیا نبود، زیارت یک مکان مقدس باعث تهدید و آسیب نه تنها فرد، بلکه آسیبهای گروهی مومنین و مومنات به زیارت شونده به همراه داشته باشد تکلیف چیست؟…اگر به افراد در حال زیارت بگویند بمبی را در حرم جاسازی کردهاند عکس العمل چیست؟ رفتار عقلایی مبتنی بر تخلیه و خروج و خلوت کردن زائران است و هیچ انسان عاقلی به این قضیه پا فشاری نمیکند که من میمانم و مثلاً حضرت معصومه (س) خودش تکلیف بمب را مشخص میکند این کاملاً خلاف عرف، شرع، مذهب و عقل است؛
6. کارکرد این مکانها مثبت است نه منفی، زیارت یک امر مثبتی است و باید رضایتمندی زائر را داشته باشد امروز که جامعه ما مواجه با یک آسیب همگانی و اجتماعی و بیماری شده است و با قدرت انتقال سریع همراه است، چرا عدهای با لجاجت و بیتدبیری یا از لحاظ خودخواهی و تعصبات غلط، اقدام به تحریکات، آن هم غیر منطقی و غیر اصولی زدند؟
7. آیا هجوم به درهای بسته حرمهای قم و مشهد و..کمک به ترویج دین و دینداری است؟ یا بیخردی دین پندارانه؟
8. درجواب شبهه رجوع به علمای قم جهت برطرف کردن مشکلات همچون گذشته، مثل رجوع مردم برای برطرف کردن خشکسالی نزد مرحوم خوانساری و نماز استسقاء توسط ایشان قیاس مع الفارق است؛
9. به نظر میرسد تصمیم عقلایی مبنی بر همراهی کردن علما بر تعطیلی این اماکن شرعی و عقلی است.
چکیده نظرات استاد منتقد:
1. زیارت در طول تاریخ و بین ادیان مختلف مطرح بوده است و در سایه این زیارتها همواره آسیبهایی هم وجود داشته است؛
2. از جمله امام زادههایی که جعلی بوده صرفا به خاطر مجامع دنیوی بنا نهاده شدند و افراد و شخصیتهایی که خود را به لحاظ روحی و روانی در یک جایگاه برتر نشانده اند تا مریدانی را جمع کنند. همچنین در طول تاریخ از زیارتگاهها استفادههای نادرست هم شده است بنابراین باید نگاه به جنبههای منفی زیارت هم داشته باشیم. امروزه زیارت میتواند نقش اساسی در ایجاد آرامش و حتی برطرف کردن رفع این مشکل(کرونا) داشته باشد که براساس باورهای دینی به آن معتقدیم؛
3. آیا به جای تعطیلی زیارتگاهها و مساجد راه دیگری برای استفاده از این اماکن برای مردم زیارت کنندگان وجود نداشته است؟
4. آیا راحتترین کار برای پیشگیری از بیماری این است که به آسانی این مراکز را تعطیل کنیم؟
5. آیا در شرایط بحرانی اولین جائی که مردم باید آن را پناهگاه و مامن خویش قراردهند و احساس آرامش نمایند مساجد و زیارتگاهها نیست؟
6. بنابراین چرا باید در ارتباط با این بیماری صرفا به تعطیلی این مراکز اقدام کنیم در حالی که راههای دیگری برای اینکار وجود داشت؟
7. آیا نمیشد تدابیری اتخاذ گردد همچون تقسیم بندی و یک نظم وانضباطی تا افراد به شکل دستهای جداگانه و با حفظ فاصلههای اجتماعی به مناسک زیارت بپردازند؟
8. آیا این امکان وجود نداشت با رعایت دستورات و پروتکلهای بهداشتی مردم بتوانند از مساجد استفاده کنند و نمازهای خود را در آنجا برگزار کنند؟
9. امروز درب پارکها به روی مردم باز میشود آیا ضرورت وجود زیارت مکانهای مقدس نسبت به پارکها بیشتر نیست و نقش بیشتری نمیتواند داشته باشد که درب را بستهایم؟
نتایج دیدگاه موافق:
1. با توجه به توصیههایی که بزرگان داشتند، خصوصاً مقام معظم رهبری که دیدار نوروزی خود را لغو نمودند و عملاً ثابت کردند که تابع دستورات اجرائی مسئولین مربوطه و متخصصین امر هستند؛
2. مردم شریف آگاه قم و مشهد باید دست گروهی ناآگاه و احتمالاً فتنه جو و دستور گیرنده از نامحرمان کشور و انقلاب را کوتاه کنند و حرمت این اماکن حفظ شود.
نتایج دیدگاه مخالف:
1. آیا جایی که عقل میتواند راهکار مناسبی در رابطه با مشکلی به دست آورد، باز هم میشود دست به سمت پاک کردن صورت مساله برد؟
2. آیا بهترین و راحتترین راهکار، حذف صورت مساله ( تعطیلی هیاتها و بستن مساجد که دولت انجام داد) است؟
3. متاسفانه بسیاری از مسئولین و خصوصا روحانیونی که در امور تبلیغی مسئولیتی داشتند هم، همنوا با دولت شدند (مگر عده قلیلی که در قم و امثالهم شجاعانه اعتراض خود را با باز کردن اماکن مذهبی اعلام کردند)؛
4. تبلبغات اسلامی، بدترین تصمیمگیری را انجام داد. هزینههای تبلیغی را صرف ماسک و مواد ضدعفونی نمودند؛
5. چرا بخشی از همین ماسک و مواد ضدعفونی را در اختیار مساجد و اماکن زیارتی اختصاص ندادند؟
6. مگر مساجد ما چقدر نمازگزار دارند؟
7. آیا با رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری و… امکان باز بودن مساجد نبود؟
8. مومن باید تاوان ایمانش را بدهد! صرف اینکه بگویند مساجد باز شد کرونا زیاد شد نه حجت شرعی و نه حجت عقلی برای بسته بودن اماکن مقدسه نمیباشد.
جمعبندی داور:
1. با توجه به اینکه بیماری کرونا از نوع بیماری همهگیر با ریسک بالا میباشد، به نظر میرسد تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسئولین مربوطه کاملاً در زمان ابتدایی شیوع این بیماری عقلی و شرعی میباشد و تبعیت از قوانین مربوطه در این زمینه لازم الاجراست.
2. با کنترل این بیماری و باز شدن بسیاری از مراکز دیگر نباید تعطیلی اماکن مقدسه به طول بینجامد؛
3. زیارتگاهها نیز با رعایت پروتکلهای بهداشتی باید بتوانند به فعالیتهای خود، ادامه دهند.
فرم در حال بارگذاری ...