موضوع: "بدون موضوع"

  جمعه 28 مرداد 1401 13:09, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 197 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

نکات تربیت

خدا را زود خرج نکن…

? اگه شما هم تو این موقعیت ها همین کارو می کنید دارید بچه تون رو از خدا دور می کنید:

1. وقتی بچه خوردنی را نمی خوره و روی زمین یا لباسش میریزه می گیم این کارو نکن اسرافه خدا دوست نداره.

2. وقتی بچه مون حرف زشت میزنه می گیم خیلی حرفت زشت بود، از این حرفا بزنی خدا می برتت جهنم.

3. وقتی می خوایم بریم بیرون به دخترمون می گیم دختری که چادر سرش می کنه خدا بیشتر دوستش داره.

4. وقتی بچه مون مهر را برمیداره پرت می کنه یا قرآن را می اندازه می گیم این کارو بکنی خدا ناراحت میشه میری جهنم.

5. وقتی می خوایم بچه مون را به نماز ترغیب کنیم میگیم اگه می خوای خدا دوستت داشته باشه باید نماز بخونی.

6. وقتی فرزندمون یواشکی رفته یه گوشه داره کار زشتی انجام میده به روش میاریم و می گیم وای خدا دید چه کار بدی کردی سریع عذرخواهی کن.

?تو پست بعدی توضیح می دم چرا این رفتارها باعث دور شدن بچه ها از خدا میشه. اما قبلش شما بگید…
‌‌
?چقدر این مشکلات تو خانواده ها هست؟ شما هم این کارهارو انجام میدید؟ مثالی دارید به آیدی زیر بفرستید.

  سه شنبه 4 شهریور 1399 09:57, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 346 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

بسم الله الرحمان الرحیم

امام حسین (ع) در قرآن (5)

امام حسين(ع) انسان کامل و تجلي آيات قرآن است. آيات متعددي در شأن امام و ديگر اهل بيت(ع) در قرآن وارد شده است . از جمله ی آن ، سوره‌ي مبارکه فجر( آیات 27-30) که به سوره امام حسين(ع) شهرت يافته است.( محدثی، فرهنگ عاشورا، ۱۳۸۸ش، ص۲۵۱.) وبر اساس حدیثی از امام صادق(ع) منظور از «نفس مطمئنه» (در آیه ۲۷) امام حسین(ع) است.
همچنین، یکی از تفسیرهای «لیال عشر» (شب‌های دهگانه) ده شب آغازین محرم ذکر شده است(مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۴ش، ج۲۶، ص۴۳۹.)
سوره فجر از جمله سوره‌هایی است که بر روی ضریح امام حسین(ع)(نصب ‌شده در سال ۱۳۹۱ش) حک شده است (خبرگزاری حوزه , همه چیز درباره ضریح جدید امام حسین(ع)- گنجینه معارف – 20/7/97)
قرآن میفرماید: یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ«27» اِرْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً«28» فَادْخُلِی فِی عِبادِی«29» وَ ادْخُلِی جَنَّتِی«30» “، “اي نفس مقدس و آرام، به سوي پروردگارت باز گرد که همانا تو راضي و خشنودي از نعمت‌هايش و او از تو راضي است، پس در صف بندگان خاص من درآي و به بهشتم وارد شو.”
امام صادق(ع) فرمود: «اقرؤا سوره الفجر فی فرائضکم و نوافلکم فانها سوره الحسین بن علی، » سوره فجر را در نمازهای واجب و نیز نمازهای مستحب خود بخوانید؛ چرا که این سوره، سوره حسین بن علی(ع) است و به آن دل ببنديد. خدا شما را رحمت کند و بيامرزد. ” ابو اسامه که در مجلس حاضر بود، پرسيد: “چرا اين سوره مخصوص امام حسين عليه السلام است؟”
امام فرمودند: “آيا نمي‌شنوي سخن حق را که مي‌فرمايد: اي نفس مطمئن …،” مقصود حسين عليه السلام است، زيرا اوست که نفس مطمئن است و از خدا راضي و خدا از او راضي است و اصحاب او از آل محمد از خداوند روز قيامت راضي هستند و او از آنان راضي است.
اين سوره درباره امام حسين عليه السلام و شيعيانش و شيعه آل محمد خصوصا وارد شده است که هر که بر آن سوره مداومت کند، همراه با امام حسين عليه السلام و درجه‌اش در بهشت است و همانا خداوند غالب و حکيم است.” (بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۹۳ و ج ۴۴، ص ۲۱۸)

حجت الاسلام و المسلمين پورعيسي (زيدعزه) استادحوزه و دانشگاه 

  سه شنبه 4 شهریور 1399 09:55, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 423 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

بسم الله الرحمان الرحیم

“امام حسین (ع) در قرآن” (4)

قرآن کریم در سوره مبارک دهر(انسان) که در تبیین عظمت حقیقت درونى و نفسانى اهل بیت علیهم السّلام و اخلاص در اطاعت و عبادتشان، نازل گشت، به تشریح علل و اسباب این برترى و فضیلت پرداخته و مى‌فرماید:
«إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اَللّهِ لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً* إِنّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِیراً* فَوَقاهُمُ اَللّهُ شَرَّ ذلِکَ اَلْیَوْمِ وَ لَقّاهُمْ نَضْرَهً وَ سُرُوراً* وَ جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا جَنَّهً وَ حَرِیراً» (دهر 9-12)«ما شما را براى رضاى خدا اطعام مى‌کنیم و خواستار هیچ‌گونه پاداشى از شما نیستیم*ما از پروردگارتان در آن روز عبوس و سخت، بیمناکیم* خداوند آنان را از شرّ آن روز نگاه مى‌دارد و آن‌ها را که شاد و مسرورند، پذیرا مى‌شود*و در برابر صبر و بردبارى، بدان‌ها بهشت و لباس‌هایى از حریر بهشتى ارزانى مى‌دارد.»

بنا به نقل بیشتر مفسّران و محدّثان،(در کتاب الغدیر بیش از 34 نفر از علمای معروف اهل سنت را نام میبرد که در کتابهای خود نقل کرده اند که این آیات در مورد اهل بیت (ع) نازل شده است . روايت فوق از رواياتى است كه در ميان اهل سنت مشهور بلكه متواتر است. )
این سورۀ مبارک در پى بیمارى امام حسن و امام حسین علیهما السّلام در حق اهل بیت نازل شد، که امام على علیه السّلام نذر کرد به شکرانۀ بهبودى آن‌دو بزرگوار سه روز، روزه بگیرد. از این‌رو، اعضاى خانواده پس از بهبودى فرزندان، به نحوى بایسته به نذر خود وفا کردند؛ وفایى برخوردار از زیبنده‌ترین مظاهر ایثار و از خودگذشتگى که در حق آنان این آیه نازل شد:

«إِنَّ اَلْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُوراً* عَیْناً یَشْرَبُ بِها عِبادُ اَللّهِ یُفَجِّرُونَها تَفْجِیراً* یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً» (انسان 5-7)
«به یقین، نیکان از آن جام مى‌نوشند که با عطر دلپذیرى آمیخته است*از چشمه‌اى که بندگان خالص خدا از آن مى‌نوشند و از هرجا بخواهند آن را جارى مى‌سازند* آنان به نذر خود وفا مى‌کنند و از روزى که شرّ و عذابش گسترده است، بینماکند».
خداوند به پاس این ایثار و از خودگذشتگى و وفاى به عهد، افزون بر نعمت‌هاى فراوان اخروى، پیشوایى و امامت دنیاى مسلمانان را به آنان ارزانى داشته است.
علماى شيعه همه اتفاق نظر دارند كه هيجده آيه يا مجموع اين سوره، در شان اه بیت (ع) نازل شده است و همگى بدون استثناء در كتب تفسير يا حديث روايت مربوط به آن را به عنوان يكى از افتخارات و فضائل مهم على عليه السّلام و فاطمه زهرا و فرزندانشان عليهم السّلام آورده‏ اند(برگزيده تفسير نمونه، ج‏5، ص

حجت الاسلام والمسلمين پورعيسي (زيد عزه) استاد حوزه و دانشگاه

  سه شنبه 4 شهریور 1399 09:54, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 392 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

بسم الله الرحمن الرحیم
{امام حسین (ع) در قرآن (3)}
پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: «خداوند فاطمه را به محمد و علی در شهادت ملحق کرد و حسن و حسین را به آنان ملحق ساخت» (بحار الانوار، ج 37، ص 48، حدیث 27- تفسیر امام حسن عسگری.)
از جمله آیاتی که در قرآن مجید در باره امام حسین (ع) است آیه 61 سوره آل عمران است که به “آیه مباهله” معروف است .
در شأن نزول این ایه،مفسران و دانشمندان بر این باورند که به هنگام توافق مسیحیان نجران با رسول اکرم(ص) در امر مباهله که هر کدام،در پیشگاه خداوند نابودی و هلاکت کسی را بخواهد که در دعوت خویش دروغ گو می‌باشد،نازل شده است.
قرآن میفرماید :« فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»
پس هر که در این (باره) پس از دانشی که تو را (حاصل) آمده با تو محاجه کند بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما جانمان و جانتان(عزیز ترین کسان) را فرا خوانیم سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

در زمانی که برای مباهله مشخص گردیده بود، رسول اکرم(ص)،اهل بیت(ع) خود را ،به همراه داشت
بر اساس روایات پرشمارى از شیعه و سنى، رسول خدا(ص)در صبح روز مقرر آمد؛ در حالى كه امام حسین( ع)را در آغوش داشت و دست امام حسن (ع) را گرفته بود و حضرت فاطمه و امام على علیهماالسلام در پشت سر حضرت حركت مى‌كردند(الكشّاف، ج‌ 1، ص‌ 368 و 369.)
مرحومه علامه طباطبایی(ره) میگوید: در این واقعه به اتفاق مفسران و راویان و تأییدهای تاریخی، رسول خدا(ص) به جز علی، فاطمه و امام حسن و امام حسین (ع)، کسی را با خود نیاورد (طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۱ق، ج۳، ص۲۲۳.)
وقتی مسیحیان عظمت و نورانیت این خاندان را دیدند،برای اجرای مباهله عذر آوردند و حاکمیت پیامبر(ص) را در اجرای احکام جزیه و مالیات پذیرفتند.
حال به این مطلب می‌رسیم که ایا فرزندان رسول خدا کسانی جز حسن و حسین(ع)بوده اند؟
امام حسین(ع) در صحنه مباهله کوچکترین مدافع حقانیت اسلام بود که بعد از پیامبر(ص)،حق وجود مبارکش توسط باطل پایمال شد.
اما باز هم خون به زمین ریخته حسین(ع) نجات دهنده اسلام بود و حق حقیقی او که همان دین اسلام بود، هیچ گاه پایمال نشد و تا زمانی که خونش بر رگ‌های این دین بزرگ جاری است،هم حسین زنده است و هم دینش.

حجت الاسلام والمسلمين پورعيسي (زيد عزه) استادحوزه و دانشگاه

 

  سه شنبه 4 شهریور 1399 09:52, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 371 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

بسم الله الرحمان الرحیم
امام حسین در قرآن (2)
امام حسین (ع) و قرآن دو روی یک سکه اند،«کتاب الله»و «عترت» از هم جدا نمی شوند. به یقین،آنهایی که از این دو کناره گیری کرده‌اند،گمراه می‌باشند و کسانی هم که تنهابه یکی از آنها دل داده‌اند،به سر منزل مقصود نخواهند رسید و در نیمه راه خواهند ماند.
آنهایی به رستگاری می‌رسند که در پرتو قرآن،راه حسین و علی (ع) را انتخاب نمایند. مگر نه این است که می‌گویند،همه زمین ها کربلا و همه روزها عاشورا است.
از جمله آیه ای که در شان و منزلت امام حسین (ع) در قرآن به استناد روایات معتبر بیان شده است آیه تطهیر است . که در سوره احزاب آیه 33 بیان شده است :
فرمود : انما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا؛بی‌شک،خدای متعال اراده فرموده است که پلیدی را از شما خانواده بزداید و شما را پاک و پاکیزه فرماید.
همه و همه،حتی صاحبان و نویسندگان «صحاح»(راویان اهل سنت) شأن نزول این ایه را درباره پیامبر اکرم و خانواده‌اش می‌دانند.زمانی که رسول خدا(ص) کسا و روپوشی خواستند و به علی(ع)، فاطمه(س) و حسن و حسین(ع) افتخار حضور در زیر آن و کنار خود را بخشیدند،پس فرمودند:«پروردگارا، این خاندان من است،پس هر آلایشی را از آنها بزدا و آنها را پاک و پاکیزه بگردان»
و این ایه شریفه، گواهی خدای متعال به پاکیزگی و طهارت اهل بیت(ع) و نیز مرتبه بلند و بالای آن بزرگواران است که امام حسین(ع) هم شامل آنها می‌شود.
نماينده يزيد در مدينه (مروان ) تصميم گرفت كه از امام حسين عليه السلام براى يزيد بيعت بگيرد، امام فرمود: «ويلك يا مروان فانّك رجس» واى برتو، تو پليد هستى و ما خانواده اى هستيم كه خداوند در شاءن ما فرموده است :« انّما يريد اللّه ليذهب عنكم الرّجس اهل البيت و يطهّركم تطهيرا»
مفسر بزرگ قرآن مرحوم علامه طباطبایی می‌فرماید: «کلمه اهل البیت در عرف قرآن کریم اسم خاص است که هر جا ذکر شود، مراد پنج تن هستند، یعنی: رسول خدا( ص) ، علی ، فاطمه و حسن و حسین (علیهم السّلام) و بر هیچ کس دیگر اطلاق نمی‌شود، هر چند که از خویشان آن حضرت باشند. و بردن انواع پلیدی‌ها و رذایل، با عصمت الهی منطبق می‌شود و آیه شریفه یکی از ادله عصمت اهل بیت به شمار می‌آید.

حجت الاسلام والمسلمين پورعيسي (زيد عزه)استاد حوزه و دانشگاه 

  سه شنبه 4 شهریور 1399 09:49, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 393 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

بسم الله الرحمن الرحیم
امام حسین علیه السلام در قرآن (1)
قرآن، کتاب انسان سازى است، کتابى که انسان ها را بسوی سعادت و کمال هدایت می کند. و حسین (ع) نیز نه تنها شاگرد مکتب قرآن بلکه عِدْل و شریک قرآن است. این شراکت و همدوشی او با قرآن را پیامبر در حدیث «ثِّقلَین» تبیین نمود. کتابِ قرآن، صامت است و امام، قرآن ناطق.
امام حسین علیه السلام از جمله انسان های بی نظیر جهان هستی است که زندگی او با قرآن عجین شده بود.
او از کودکی با قرآن همراه بود؛ عاشق و دلداده قرآن بود. چون لب به سخن می گشود، کلامش آیات قرآن بود و از قرآن دفاع می کرد؛ اگر نامه ای می نگاشت، دفاع از قرآن بود و سکوتش برای اندیشیدن در آیات آن.
امام حسین علیه السلام از کودکی به قرآن عشق فراوانی داشت؛ زیرا آیات فراوانی از قرآن در خانه شان بر رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نازل گشت و بدون تردید، امام حسین علیه السلام متأثّر از فضای قرآن حاکم بر خانواده بود.
ایشان از سنین کودکی به قرائت، حفظ، تفسیر و تأویل قرآن اهمیت زیادی می داد.
اسماعیل بن عبداللّه روایت کرده است: هنگامی که آیه «و اولوا الأرحام بعضهم اولی ببعض فی کتاب اللّه»؛ (و خویشاوندان در کتاب خدا بعضی مقدم بر بعضی دیگرند) نازل شد، امام حسین علیه السلام می فرماید: تأویل این آیه شریفه را از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم سؤال کردم.
پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در پاسخ فرمودند: سوگند به خدا که منظور پروردگار در این آیه جز شما نمی باشد. و «اولوا الأرحام» شمایید.
پس اگر من از دنیا رفتم، پدرت علی از هرکس به جانشینی من شایسته تر است و هرگاه پدرت علی در گذشت، برادرت حسن به جانشینی او سزاوارتر است و هرگاه حسن از دنیا رفت، تو به جانشینی او لایق تری.
عرض کردم: ای رسول خدا! چه کسی پس از من به جانشینی من سزاوارتر است؟
فرمود: فرزندت علی، سپس فرزندش محمد، سپس فرزندش جعفر، سپس فرزندش موسی، سپس فرزندش علی، سپس فرزندش محمد، سپس فرزندش علی، سپس فرزندش حسن؛ پس هرگاه حسن از دنیا رفت، غیبت در نهمین فرزند تو رخ می دهد و این نه امام، از نسل تو هستند. خدا به آنان دانش و فهم مرا عطا فرموده است و سرشت آنان از سرشت من است.( کفایة الاثر، ص 175.)

حجت الاسلام والمسلمين پورعيسي (زيد عزه) استاد حوزه و دانشگاه 

 

  چهارشنبه 18 تیر 1399 13:26, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 186 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

 

?شهادت آيت اللَّه “محمد مهدي رباني املشي” (1364ش)?

✍️ آيت اللَّه شيخ محمدمهدي رباني املشي در سال 1313 شمسي در قم چشم به جهان گشود. وي در محضر پدرش مراتب علمي را آغاز و پس از طي مراحل مقدماتي علوم حوزوي، از محضر بزرگاني چون آيت اللَّه بروجردي، علامه طباطبایی و امام خميني(ره) استفاده نمود. ?

? او از 17 سالگي در مسير امور سياسي قرار گرفت و در قيام 15 خرداد 1342 نقش فعالی داشت. و با انجام سفرهاي مختلف، به سخنرانيهاي تندي عليه رژيم مي پرداخت و در اين راه متحمل زندان و شكنجه و تبعيد گرديد.?

? وی يكي از اعضاي فعال جامعه مدرسين حوزه علميه قم به شمار مي رفت و پس از پيروزي انقلاب مسئوليت هاي مختلفي را عهده دار بود كه عضويت در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، دادستاني كل كشور، عضويت شوراي عالي قضايي، عضويت در شوراي نگهبان و نمايندگي مجلس خبرگان از آن جمله اند.?

? سرانجام اين عالم رباني و مجاهد نستوه، پس از سالها فعاليت و مبارزه خالصانه در راه اسلام، در بامداد هفدهم تيرماه 1364 ش، در 51 سالگي بر اثر ترور بیولوژیک به شهادت رسيد و پیکرش در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد

  چهارشنبه 18 تیر 1399 13:22, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 115 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع


#گيلان-رشت-نشست علمي-پژوهشي
#اطلاع رسانی
نشست علمي-پژوهشي با عنوان« آسيب ها و فرصت هاي آموزش تحصيل مجازي حوزات علميه خواهران در سامانه سيما كوثرنت با حضور معاون محترم آموزش مركز تخصصي ريحانه النبي (س) رشت در تاريخ 16 تيرماه 99برگزار گرديد.
در اين نشست سركارخانم ريحاني بعد از بيان بررسي ديدگاه موافق و مخالف استفاده طلاب از فضاي مجازي به برآيندحضور حوزه در فضاي مجازي پرداختند كه حضور حوزات علميه با حفظ هوشياري جهت گرفتارنشدن در آسيب ها ي اين فضا بسيار ضروري است. همچنين ايشان به آسيب هاي آموزش طلاب از دو منظر آسيب هاي آموزش طلاب در فضاي مجازي و آسيب هايي كه به واسطه استفاده از فضاي مجازي مي تواند متوجه طلاب باشد اشاره كردند

  سه شنبه 3 تیر 1399 10:00, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 82 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

#يا_فاطِمَةُ_اشْفَعي_لي_فيِ_الْجَنَّةِ_فَاِنَّ #لَكِ_عِنْدَ_اللهِ_شَاْناً_مِنَ_الشَّاْنِ،?

ای حرمت کعبۀ جان همه
عمّۀ سادات بنی فاطمه

فاطمۀ فاطمه بنت الامام
حضرت معصومه علیهاسلام

دختر موسایی و طور تو قم
وادی سیناست به طور تو گم

دختری و بر همه عالم اُمی
قائمۀ عرش خدا در قمی

پیرهنت از جلوات خدا
بر تن و جانت صلوات خدا

آیۀ تطهیرِ مکرّر تویی
عصمت حق کوثرِ کوثر تویی

اخت رضا نایبة الزینبی
عمّۀ ساداتی و زینِ ابی

تربت زهرا حرم پاک تو
پیکر پاک علما خاک تو

از کرم و لطف تو شد این حریم
قبر بروجردی و عبدالکریم

 

  سه شنبه 3 تیر 1399 09:56, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 129 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

 

قالَ الصّادِقُ عليه السلام: «اِنَّ لِلّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ، وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدينَةُ، وَ لاِميرِالْمُؤمِنينَ حَرَماً وَ هُوَ الكُوفَةُ، وَ لَنا حَرَماً وَ هُوَ قُم، وَ سَتُدْفَنُ فيها امْرَأةٌ مِنْ وُلْدى تُسَّمى فاطِمةُ؛ مَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ.¹»

❇️ #امام_صادق عليه‌السلام فرمود:
✨ #خدا داراى حرمى است كه آن #مكه است،
✨ و #پيامبرش هم حرمى دارد كه #مدينه است،
✨ و #اميرالمؤمنين هم حرمى دارد كه #كوفه است،
✨ و ما هم داراى حرمى هستيم كه #قم است.

? بزودى بانويى از فرزند من آنجا دفن مى‌شود كه نامش #فاطمه است؛ هركسى او را زيارت كند، #بهشت بر او واجب مى شود.
?زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام، کیمیایی است که #تمام_گناهان را پاک می‌کند و انسان را طلای نابی می‌کند که ورود #بهشت بر او حتمی و #واجب می‌شود.
? ۱. بحارالانوار، ج۶۰، ص۲۱۶.?

  شنبه 17 خرداد 1399 11:43, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 7 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

#بدون شرح #دو نوع مواجهه با رنگین‌پوستان  

  شنبه 17 خرداد 1399 11:41, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 163 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

 

به دنبال قتل دردناک رومینا اشرفی توسط پدرش، حساب توئیتری «ریحانه» منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای، بخشی از بیانات ایشان را درباره جایگاه زن و برخورد سخت با کسانی که تعدی به زن را حق خود می دانند را منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری کوثر، به دنبال جریان رسانه‌ای قتل دردناک رومینا اشرفی توسط پدرش، حساب توئیتری «ریحانه» منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای، بخشی از بیانات ایشان را درباره جایگاه زن و برخورد سخت با کسانی که تعدی به زن را حق خود می دانند را منتشر کرد.

صفحه «ریحانه» که بیشترین مطالب خود را پیرامون حوزه زن و خانواده در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر می‌کند، در واکنش به جریان رومینا اشرفی نوشت: «رهبر انقلاب: جامعه، هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ اخلاقی، باید با کسانی که تعدّی به زن را حقّ خودشان می‌دانند، برخورد سخت بکند؛ قانون هم باید در این زمینه مجازات‌های سختی را پیش‌بینی کند.»

#رومینا_اشرفی

#حقوق_زنان

 

  شنبه 17 خرداد 1399 11:38, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 70 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه الله: هر نقصی که در وضع زن در جامعه‌ی ما وجود داشته باشد، علاجی دارد؛ چون اسلام نسبت به زن، دید شامل و کامل و جامعی دارد.
? ما باید امروز ببینیم که زنان برای حرکت در آن مسیر مطلوب اسلام برای زن، به چه ابزار قانونی احتیاج دارند، چه تفکرات و تاملاتی بایستی انجام بگیرد، چه راهنماییهایی باید بشوند، چه مراکز هدایتی باید به وجود بیاید.

  شنبه 17 خرداد 1399 11:36, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 68 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه الله: برای‌ حل‌ مساله‌ زن‌ و مرد باید قوانین‌ و مقررات‌ لازم‌ تدوین‌ و تصویب‌ شود،
? سطح‌ خردمندی‌ و اندیشه‌ زنان‌ از طریق‌ فعالیتهای‌ گوناگون‌ فکری‌، اجتماعی‌، اقتصادی‌، ادبی‌ و هنری‌ افزایش‌ یابد
? و سطح‌ فکر جامعه‌ نیز به‌ طور عام‌ رشد پیدا کند، زیرا در جامعه‌ای‌ که‌ همه‌ از هوش‌ و اندیشه‌ و حکمت‌ برخوردار باشند هیچکس‌ مورد تعرض‌ دیگری‌ قرار نخواهد گرفت‌. ۱۳۷۴/۰۸/۲۲

  شنبه 17 خرداد 1399 11:35, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 54 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

?️ اينی که شما بيندازی آخر #شب بروی خانه، سرِ شب با رفيق‌ها و دوست و آشناها و اينها بگردی، آخر شب هم بروی خانه؛ آن بيچاره هم تنها نشسته يا شام خورده يا نخورده، چرت می‌زند تا شما برويد، اين بی‌اعتنايی به اوست.
#محبت مثل يک برفی در اينجور رفتارها تدريجاً ذوب می‌شود.

#مقام_معظم_رهبری

  شنبه 17 خرداد 1399 11:31, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 71 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

 

آمریکا؛ علیه دنیا

?رهبر معظم انقلاب: این‌که یک پلیسی با خونسردی ، زانویش را بگذارد روی گردنِ یک سیاه‌پوست و نگه دارد و فشار بدهد تا جان بدهد، چیز جدیدی نیست؛طبیعتِ آمریکایی این است؛ کاری است که آمریکایی‌ها با افغانستان، عراق، سوریه و با خیلی از کشورها کرده‌اند؛ این‌که حالا مردم شعار می‌دهند «نمی‌توانیم نَفَس بکشیم» حرف دل همه‌ ملّت‌هایی است که آمریکا در آنجا ظالمانه وارد شده و اقدام کرده است. ۹۹/۳/۱۴

  سه شنبه 13 خرداد 1399 12:55, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 198 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

جلسه ژورنال کلاب در تاریخ 13/3/99  با بررسی مقاله ای علمی-پژوهشی  با عنوان« وظیفه  خانواده در تربیت دینی فرزندان از منظر سیره» با حضور استاد محترم سرکار خانم آشوبی دبیرانجمن مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) و مشارکت ده نفر طلاب این مرکز در بستر فضای مجازی برگزار گردید.

چکیده مباحث مطرح شده در این جلسه توسط سرکار خانم آشوبی: ایشان پس از تایید نقدو نظرات طلاب مبنی براین که اشکالاتی درساختار از جمله  چکیده ، عنوان، مقدمه ، نتیجه گیری و  همچنین به لحاظ علمی و محتوایی ایراداتی  وارد است.  اما درنهایت مقاله حاضر را به لحاظ انتخاب موضوع و انتخاب منبع و ورود به بحث مقدمه چینی به طور کلی نه خاص،ارزشمند دانستند. سبک مقدمه چینی و به نتیجه رسیدن  مقاله علی رغم ایرادات محتوایی آن  اصل ساختار و چارچوبی که نویسندگان برگزیده اند الگو و ساختار مستحکم و ارزش علمی و قابل ستایش است.به نظر می رسد می توان چنین مقالاتی را  به عنوان الگوی چارچوبی ارائه دهنده قالب تحقیقات و پژوهش های دینی ارائه داد.چرا که به استانداردهای پژوهش نزدیک است.مقاله حاضر ، مقاله ارزشمندی است هم به لحاظ مقدمه برای پژوهش های بعدی و هم به عنوان ذکردستاوردهای پژوهشی آن، که از این مقاله به دست آمده است .

 

  دوشنبه 12 خرداد 1399 11:18, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 0 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

  یکشنبه 11 خرداد 1399 09:18, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 1056 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

#كرسي منتخب استاني از سوي مركز مديريت 

زیارت عتبات عالیات در ایام شیوع کرونا آری یا نه؟
استان: گیلان؛ شهر: رشت؛ مدرسه علمیه: ریحانه النبی(س)؛ تاریخ: 18/2/1399

استاد­ارائه ­کننده: حجت الاسلام پورعیسی؛ استاد ­منتقد: دکتر قاسمی روشن؛ داور: رویا صفری

چکیده نظرات استاد ارائه کننده بحث:

1.     یکی از رفتارهایی که عموماً در جوامع مذهبی مورد توجه جامعه شناسان قرار دارد زیارتگاه­هاست؛

2.     از نظر جامعه شناسی شاید بتوانیم بگوییم زیارت یک عمل یا رفتار جمعی و از ناحیه گروهی یا افرادی است که به نوعی در اعتقاد و باورها و تفکرات خود وابستگی به زیارت شونده دارند، مثل زیارت علمای قم وائمه اطهار(ع) و مکان­های مذهبی که البته این بحث با گردشگری مذهبی باید کاملا تفکیک گردد؛

3.     هدف از زیارت ادای احترام و ابراز ارادت و بیان تعلقات اعتقادی به زنده نگه داشتن فرهنگ دینی و در پیروی از آنها و سمت و سو دادن سبک زندگی به سوی این شخصیت­های الگویی است که با توجه به آموزه­های قرآنی و روایی مورد تأکید قرار گرفته و جزء لاینفک زندگی افراد جامعه دینی قرار شده است و از کارکردهای مثبت و تاثیر عمیق معنوی در زندگی افراد به شمار می­رود؛

4.     اگر رفتارهای صحیح با شرایط و ویژگی­ها و مقدماتی نبود هرگز دست زیارت کننده به زیارت شونده نمی­رسید، مقدماتی مثل هموار بودن برای زیارت، تلاش نیروی انسانی، وجود امکانات زیارتی مثل آب، برق، پاکیزگی نظافت زیارتگاه­های داشتن امنیت برای زیارت، دسترسی به امکانات زیارت مثل مکان و…همه این­ها دست به دست هم می­دهند تا زیارت قابل قبول و بدون دغدغه حاصل شود؛

5.     اگر شرایط مهیا نبود، زیارت یک مکان مقدس باعث تهدید و آسیب نه تنها فرد، بلکه آسیب­های گروهی مومنین و مومنات به زیارت شونده به همراه داشته باشد تکلیف چیست؟…اگر به افراد در حال زیارت بگویند بمبی را در حرم جاسازی کرده­اند عکس العمل چیست؟ رفتار عقلایی مبتنی بر تخلیه و خروج و خلوت کردن زائران است و هیچ انسان عاقلی به این قضیه پا فشاری نمی­کند که من می­مانم و مثلاً حضرت معصومه (س) خودش تکلیف بمب را مشخص می­کند این کاملاً خلاف عرف، شرع، مذهب و عقل است؛

6.     کارکرد این مکان­ها مثبت است نه منفی، زیارت یک امر مثبتی است و باید رضایتمندی زائر را داشته باشد امروز که جامعه ما مواجه با یک آسیب همگانی و اجتماعی و بیماری شده است و با قدرت انتقال سریع همراه است، چرا عده­ای با لجاجت و بی­تدبیری یا از لحاظ خودخواهی و تعصبات غلط، اقدام به تحریکات، آن هم غیر منطقی و غیر اصولی زدند؟

7.     آیا هجوم به درهای بسته حرم­های قم و مشهد و..کمک به ترویج دین و دینداری است؟ یا بی­خردی دین پندارانه؟

8.     درجواب شبهه رجوع به علمای قم جهت برطرف کردن مشکلات همچون گذشته، مثل رجوع مردم برای برطرف کردن خشکسالی نزد مرحوم خوانساری و نماز استسقاء توسط ایشان قیاس مع الفارق است؛

9.     به نظر می­رسد تصمیم عقلایی مبنی بر همراهی کردن علما بر تعطیلی این اماکن شرعی و عقلی است.

چکیده نظرات استاد منتقد:

1.     زیارت در طول تاریخ و بین ادیان مختلف مطرح بوده است و در سایه این زیارت­ها همواره آسیب­هایی هم وجود داشته است؛

2.     از جمله امام زاده­هایی که جعلی بوده صرفا به خاطر مجامع دنیوی بنا نهاده شدند و افراد و شخصیت­هایی که خود را به لحاظ روحی و روانی در یک جایگاه برتر نشانده اند تا مریدانی را جمع کنند. همچنین در طول تاریخ از زیارتگاه­ها استفاده­های نادرست هم شده است بنابراین باید نگاه به جنبه­های منفی زیارت هم داشته باشیم. امروزه زیارت می­تواند نقش اساسی در ایجاد آرامش و حتی برطرف کردن رفع این مشکل(کرونا) داشته باشد که براساس باورهای دینی به آن معتقدیم؛

3.     آیا به جای تعطیلی زیارتگاه­ها و مساجد راه دیگری برای استفاده از این اماکن برای مردم زیارت کنندگان وجود نداشته است؟

4.     آیا راحت­ترین کار برای پیشگیری از بیماری این است که به آسانی این مراکز را تعطیل کنیم؟

5.     آیا در شرایط بحرانی اولین جائی که مردم باید آن را پناهگاه و مامن خویش قراردهند و احساس آرامش نمایند مساجد و زیارتگاه­ها نیست؟

6.     بنابراین چرا باید در ارتباط با این بیماری صرفا به تعطیلی این مراکز اقدام کنیم در حالی که راه­های دیگری برای اینکار وجود داشت؟

7.     آیا نمی­شد تدابیری اتخاذ گردد همچون  تقسیم بندی و یک نظم وانضباطی تا افراد به شکل دسته­ای جداگانه و با حفظ فاصله­های اجتماعی به مناسک زیارت بپردازند؟

8.     آیا این امکان وجود نداشت با رعایت دستورات و پروتکل­های بهداشتی مردم بتوانند از مساجد استفاده کنند و نمازهای خود را در آنجا برگزار کنند؟

9.     امروز درب پارک­ها به روی مردم باز می­شود آیا ضرورت وجود زیارت مکان­های مقدس نسبت به پارک­ها بیشتر نیست و نقش بیشتری نمی­تواند داشته باشد که درب را بسته­ایم؟

نتایج دیدگاه موافق: 

1.     با توجه به توصیه­هایی که بزرگان داشتند، خصوصاً مقام معظم رهبری که دیدار نوروزی خود را لغو نمودند و عملاً ثابت کردند که تابع دستورات اجرائی مسئولین مربوطه و متخصصین امر هستند؛

2.     مردم شریف آگاه قم و مشهد باید دست گروهی ناآگاه و احتمالاً فتنه جو و دستور گیرنده از نامحرمان کشور و انقلاب را کوتاه کنند و حرمت این اماکن حفظ شود.

نتایج دیدگاه مخالف:

1.     آیا جایی که عقل می­تواند راه­کار مناسبی در رابطه با مشکلی به دست آورد، باز هم می­شود دست به سمت پاک کردن صورت مساله برد؟

2.     آیا بهترین و راحت­ترین راه­کار، حذف صورت مساله ( تعطیلی هیات­ها و بستن مساجد که دولت انجام داد) است؟

3.      متاسفانه بسیاری از مسئولین و خصوصا روحانیونی که در امور تبلیغی مسئولیتی داشتند هم، همنوا با دولت شدند (مگر عده قلیلی که در قم و امثالهم شجاعانه اعتراض خود را با باز کردن اماکن مذهبی اعلام کردند)؛

4.     تبلبغات اسلامی، بدترین تصمیم­گیری را انجام داد. هزینه­های تبلیغی را صرف ماسک و مواد ضدعفونی نمودند؛

5.      چرا بخشی از همین ماسک و مواد ضدعفونی را در اختیار مساجد و اماکن زیارتی اختصاص ندادند؟

6.     مگر مساجد ما چقدر نمازگزار دارند؟

7.     آیا با رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری و… امکان باز بودن مساجد نبود؟

8.     مومن باید تاوان ایمانش را بدهد! صرف اینکه بگویند مساجد باز شد کرونا زیاد شد نه حجت شرعی و نه حجت عقلی برای بسته بودن اماکن مقدسه نمی­باشد.

جمع­بندی داور:

1.     با توجه به اینکه بیماری کرونا از نوع بیماری همه­گیر با ریسک بالا می­باشد، به نظر می­رسد تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسئولین مربوطه کاملاً در زمان ابتدایی شیوع این بیماری  عقلی و شرعی می­باشد و تبعیت از قوانین مربوطه در این زمینه لازم الاجراست.

2.     با کنترل این بیماری و باز شدن بسیاری از مراکز دیگر نباید تعطیلی اماکن مقدسه به طول بینجامد؛

3.     زیارتگاه­ها نیز با رعایت پروتکل­های بهداشتی باید بتوانند به فعالیت­های خود، ادامه دهند.

 

  شنبه 13 اردیبهشت 1399 12:22, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 25 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

برگزاري كرسي آزاد انديشي به صورت آنلاين در ارديبهشت ماه در پيام رسان ايتا: لينك عضويت https://eitaa.com/joinchat/3014983727C9ffd89d72f جهت كسب اطلاعات بيشتر به گروه مربوطه بپيونديد. 

  شنبه 13 اردیبهشت 1399 12:16, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 1181 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

 

 

نشست علمی پژوهشی  با عنوان:ناتوانی وضعف بشر در مواجه با بلایا

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا ملکی از اساتید مرکز تخصصی ریحالنه النبی (س)

 

ایشان در این نشست به چهار نکته پیرامون بحث اشاره نمودند. نکته اول: اثبات ناتوانی بشر

آیا واقعا قابل قبول است که ما  انسان ها موجودات ضعیفی هستیم؟  چرا که برخی ممکن است که دیدگاهشان  این باشد که انسان توانمندترین موجوداست و این ظواهر از جمله پیشرفت علم و اختراعات و تکنولوژی را که به وجود آورده؛  این توهم را برای انسان ها   پیش بیاید که قوی ترین موجود هستند.

اگر از دیدگاه آیات و روایات را بررسی کنیم کاملا واضح وروشن است که  ضعف انسان را بیان می کنند:

به عنوان مثال در آیه 15 سوره فاطر آمده است: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ .. وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ»

 ای مردم، شما همه به خدا فقیر و محتاجید و تنها خداست که بی‌نیاز و غنیّ بالذّات و ستوده صفات است.

و همچنین در سوره حج آیه 73 خداوند مثلی را برای انسان مطرح می کند؛ و می فرماید: يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ .. ای مردم (مشرک کافر) مثلی زده شده بدان گوش فرا دارید (تا حقیقت حال خود بدانید).. إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ …  آن بتهای جماد که به جای خدا (معبود خود) می‌خوانید هرگز بر خلقت مگسی هر چند همه اجتماع کنند قادر نیستندوَإِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ …. و اگر مگس (ناتوان) چیزی از آنها بگیرد قدرت بر باز گرفتن آن ندارند، ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ…. طالب و مطلوب (یعنی بت و بت‌پرست یا عابد و معبود یا مگس و بتان) هر دو ناچیز و ناتوانند.

در روایات هم متعدد از ضعف و ناتوانی بشر سخن به میان آمده است:حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند:« مسکین ابن آدم..» چقدر انسان بیچاره است آنقدر بیچاره است اگر محتویات و غاذورات بدنش به موقع خارج نشود اورا به تنگ آورده و نابود می سازد.  از سوی دیگر هم اگرغذا وارد بدنش نشود  دچار ضعف می شوداین انسان گرفتار خودش هست که می بایست خودش را حفظ نماید.

در داستان حضرت موسی (ع) با قوم بنی اسرائیل می خوانیم که ایشان معجزات متعددی برای ایمان آوردن ایشان داشتندو وهر بار بلایی برآنها وارد میشد و مستاصل می شدند نزد موسی (ع) می آمدند:و می گفتند از خدایت بخواه بلا را از سرما دفع کند ما ایمان می آوریم 9 جور بلا که نمی توانستند کاری بکنند و از حضرت موسی (ع) درخواست می کردند.

اینها برخی از آیات و روایاتی هست که دلالت برضعف انسان در برابر بلایا و بیماری ها و..هست که مطرح شد.

نکته دوم:علت ضعف و ناتوانی

انسان ذاتا موجودی فقیر است .و چون دارای عقل و شعور است به این مساله واقف می شود. منبع و منشا ضعف انسان وابستگی و عدم استقلال است. انسان یک موجودی است که وابسته به خدایش است.انسان باید متصل به یک منبع لایزال قدرت باشد تا بتواند قدرتمند بشود. در توحید افعالی می گوییم که: انسان هرچه دارد از خداست.خود وجود انسان و منشاش از خداست.و ما به عنوان موجوداتی هستیم که اگر یک لحظه فضل و فیض وعنایت خداوند از ما برداشته شود هیچ و پوچ می شویم .منشا ضعف انسان این است که موجودی است غیرمستقل ووابسته به خدا این موجود هرگاه بیاید ادعای استقلال کند و هرگاه بیاید برای خودش منهای پروردگارش دم وتشکیلاتی درست کند رسوا می شود.

نکته سوم:این می شود که انسان باید به منبع قدرت و توانایی بی پایان الهی متکی باشد. واقعیت این است که انسان اگر بخواهد خودش را از ضعف نجات دهد باید به منبع لایزال الهی متوسل  ومتوکل بشود.

نکته چهارم:چرا ما انسان ها به این مساله توجه نداریم که باید به سمت و سوی خداوند برویم ؟و وابسته به خدا هستیم .و چرا خداوند را در زندگی خود وارد نمی کنیم؟چرا با خداوند دوست نمی شویم؟علت عدم توجه انسان به خدا (عوامل متعددی وجود دارد) ما در این جلسه به دو عامل مهم اشاره می کنیم.

یکی از مهمترین علل جهل است .که منشا آن می شود که انسان از خداوند دور شود و اورا نپذیرد و زیربار فرمان خداوند نرود و دربرابر خداوند نافرمانی کند.نمرود : وقتی می گوید: برای من بند و بساطی ایجادکنید که بروم با خدا بجنگم خدا را نشناخته  ویا فرعون به هامان می گوید: یا هامان بن لی سرحا برای من نردبانی تهیه کند که بروم آسمان با خدا موسی بجنگم..معلوم هست خداوند را نشناخته  و …جهل بشر از وجودوقدرت خداوند از بی نهایت بودن خدا باعث می شود انسان در مقابل خداوند قدعلم بکندو با خدای خودش دربیفتدو جهت انسان باعث می شودکه در مقابل خدا بی ادبی کند.

عامل دوم:غرور

انسان موجودی مغرور است.غرور انسان را می گیرد.انسان اگردررفاه و آسایش باشد دچارغرور می شوداگرعلم و دانشی به هم بزند دچارغرور می شود.اگر ثروت و مکنتی به هم بزند دچار غرور می شود. قرآن به هر دو نکته اشاره می کند:قرآن بسیاری از انحرافات و کج روی های انسان را ناشی از جهل می داند.حضرت موسی (ع) خطاب به قوم خوددارد:اعوذ بالله ان اکون من الجاهلین ..و حضرت ابراهیم به بت پرستان می فرماید:« بل قوم تجهلون.».ودرباره غرور هم داریم «یا ایها الانسان ماغرک بربک الکریم…. ای انسان، چه باعث شد که به خدای کریم بزرگوار خود مغرور گشتی (و نافرمانی او کردی). كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَىٰ..أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى ..راستی که انسان سرکش و مغرور می‌شود.. چون که خود را در غنا و دارایی ببیند.

امروز ما در جامعه ای زندگی می کنیم که اکثریت انسان ها مخصوصا بسیاری از اندیشمندان چه در کشورهای مسلمان چه غیرمسلمان دچارغرور شده اند، این دستاوردهایی که بشر به وجود آورده این یافته های علمی که به آن ها دست یافته واین تکنولوژی راکه بشربه آن رسیده است آنها را دچار فرور غرور کرده است.

در همین کشور ما دو سه ده اخیر دانشمندانی را داشتیم که در ابتدا با انقلاب و با مذهب و با دین بودند رفته رفته همین غرور علمی باعث شد که حرف های دیگری بزنند.

امثال دکترسروش،مصطفی ملکیان و سریع القلم سخنان بسیاری در این باره که دین و مذهب برای بشر امروز ناکارآمداست. این سخنان ناشی از غرور علمی است. و اینکه می گویند: عقلانیت و علم ابزاری می تواند:بشرامروز را به بهترین وجه اداره کند ووعده اتو پیا بهشت روی زمین را می دهند. و…

امروز بطلان این سخنان را کاملا مشاهده می شود.این بیماری کرونا خیلی آثار برجاگذاشته از آثار مخرب آن بگذریم خیلی از مباحث را آشکار کرده دنیای مجهزغربو مسلط به علم وفناوری چطور الان در مقابل این ویروس میکروسکوپی به ضجه افتاده این نشان می دهدکه بشر گاهی اوقات اگر یافته ای داشته باشد چیزی را خدا به او بدهد همین داده ی خدا او را آن چنان سرمست و مغرور می کند که خدا این را از بیخ و بن فراموش می کند بعد از جریان کرونا جهان قبل کرونا و جهان پسا کرونا شکا گرفت. منظور از جهان پسا کرونا یک تجدید نظر برسخنان گذشته است. لجبازی ها و غرور نابجای انسان ها شکسته بشود و خاضعانه به سوی خدا بروند.

بله ما انسان ها در مشکلات و بلایا و بیماری ه ضعیفیم و اگر راه نجاتی رابخواهیم طلب کنیم تنها راه نجات این است که به آنقدرت بزرگ لایزال توکل کنیم.

 

 

  شنبه 13 اردیبهشت 1399 12:13, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 64 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

سلام واحترام ؛ قبولي طاعات و تبريك هفته معلم خدمت خواهران عزيزم…نتايح مسابقات پژوهشي : موضوع يابي سبك زندگي حضرت زهرا س با توجه به خطبه فدكيه و نگاه پژوهشي به مناجات شعبانيه حضورتان بدين شرح اعلام مي گردد:1- سركارخانم نجمه پور ملكي 2-سركار خانم مريم ميرزايي 3-سركار خانم فرزانه دادشعلي ضمن آرزوي موفقيت براي ايشان لطفا با معاونت پژوهش جهت دريافت جوايز تماس حاصل نماييد…

  یکشنبه 20 بهمن 1398 12:04, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 26 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) و روز زن : معرفي كتاب زن در آئينه جمال و جلال اثر: آيه الله جوادي آملي حفظه الله

  یکشنبه 20 بهمن 1398 11:54, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 0 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

  سه شنبه 17 دی 1398 11:31, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 145 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

یا زهرا س                                                                                      

تاپرچم سرخ جمکران بالا رفت
دستان دعا به آسمان بالا رفت
در معرکه انتظارمان بالا رفت
شمشیر قیام شیعیان بالا رفت

پس لرزه به جان دشمنان افتادست
چون لشکر صاحب الزمان آماده است

مردی که عصاره شهامت بوده
یعنی ژنرال استقامت بوده
چون مالک اشتر ولایت بوده
پاداش تلاشش این شهادت بوده

این شیر نمرده! بیشه زارش باقی است
بر سینه نشان ذوالفقارش باقی است

حالا که در آغوش شهیدان رفته
پیش پدرش پیرجماران رفته
درمنطقه آبروی شیطان رفته
عمر تروریسم رو به پایان رفته

سوریه و لبنان و عراق و ایران
خاری شده در چشم جنایتکاران

ای دست تو آلوده به خون،آمریکا
تصمیم تو از سر جنون،آمریکا
سجیل!ندیده تا کنون آمریکا
ای منقلب ینقلبون آمریکا

بنشین و ببین درفش قاآنی را
تا زنده کند یاد سلیمانی را

بر دست به جا مانده سردار قسم
بر خون ابومهدی کرار قسم
بر صاحب کشور عزادار قسم
برگام بلند دوم یار قسم

چون لشکر ابرهه زهم می پاشید
آماده انتقام سختی باشید…

نجمه پورملکی

  سه شنبه 17 دی 1398 10:13, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 343 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

         

بسم رب الشهدا و الصدیقین                        

هرگز مپندارید کسانی که در راه خدا کشته شدند، مرده اند بلکه زنده اند و نزد پروردگار خود روزی می گیرند.

زندگی زیباست اما شهادت زیباتر از آن

سلام سردار عزیز اسلام
چه سالها که درانتظار شهادت بودی و دلت برای دوستانت پر می کشید و اشکهایت گواه آن است، اما خداوند اینگونه خواست که بمانی و دلهایمان را تسخیر خود کنی و از خودت سنبلی از ولایتمداری، جوانمردی، خلوص، رشادت، غیرت، مردم دوستی و… که نمونه ی بارز« رحماء بینهم و اشداء علی الکفار» است به یادگار بگذاری، سپس در دل شب جمعه ای فراموش نشدنی آنگونه که شایسته اش بودی مثل اربابت حضرت سید الشهدا(علیه السلام)به آسمان پر بکشی و عاشورایی دیگر به پا شود.
چه کسی می داند شاید سرتو هم ازتنت جدا شده باشد، گویا سری با حضرت زینب(سلام الله علیها) داشتی که در دل شب و به دور از نامحرمان رفتی، مثل ماه منیر قمر بنی هاشم حضرت عباس (علیه السلام) دستهایت از تنت جدا شد، دستهایی که آنها را فقط برای نوازش فرزندان شهدا و نابودی دشمنان بکار گرفتی، تنت مثل پیکر حضرت علی اکبر(علیه السلام) اربا اربا شد تنی که فقط در برابر خداوند به تواضع سر فرود آورد و در برابر دشمنان، مغرورانه سر، بلند کردی و اسلام را سربلند کردی، گلویت مثل گلوی حضرت علی اصغر(علیه السلام) خونین و پاره شد گلویی که از آن چیزی جز ذکر و تسبیح خدا نطراوید،تو که بودی که یک اسلام در داغت به عزا نشست وآقای ما سید علی(مدظله العالی و دامت برکاته)برایت اینگونه گریست، بدان که اسمت مانند اسم حضرت قاسم(علیه السلام) تا ابد در دلهایمان، پیروی از ولایت، امید و انتقام را زنده نگه خواهد داشت، تادر چنین جمعه ای همراه مولایمان حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه)بیایی و در رکاب مولایمان منتقم خون اربابت شوی.
و آن روز نزدیک است.

در انتظاریم…. خدایا به انتظار دلهای پریشان ما پایان ده و چشمانمان را به نور صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) منور بگردان. (آمین)

 

دلنوشته ای از طلبه مرکز تخصصی ریحانه النبی سلام الله علیها فاطمه قاسمی به سردار دلها، شهیدحاج قاسم سلیمانی

 

  چهارشنبه 4 دی 1398 10:54, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 196 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

به مناسبت هفته پژوهش در تاریخ 98/9/23 تعدادی از طلاب مرکز تخصصی ریحانه النبی س و حوزه علمیه زینبیه س رشت با همراهی معاونت پژوهش این دو مرکز از پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان که با هماهنگی حجت السلام والمسلمین پورعیسی زیدعزه از اساتید برجسته حوزه ودانشگاه صورت گرفت بازدید نمودند..
در این بازدید ابتدا دکتر اقدامی یکی ازاساتید وپژوهشگران این پژوهشکده دررابطه به زمینه های پژوهشی و فعالیت های این مرکز توضیحاتی را بیان داشتند .در این بازدید طلاب از پژوهشکده انسان شناسی و نمونه های درحال پژوهش این مرکز دیدن نمودند.
وبه ظرفیت های پژوهشی حوزه علوم دینی در این زمینه دست یافتند..
حجت الاسلام والمسلمین پورعیسی زید عزه به تمام بازدید کنندگان سه جلدکتاب با عناوین گردشگری معنوی،اخلاق طوبی؛ رخدادطوبی هدیه نمودند..
در حاشیه این بازدید از موزه اسناد نهضت جنگل ؛ نمایشگاه تالیفات با موضوع نهضت جنگل و کتابخانه این مرکز با همراهی دکتر پناهی و دکتر نظری از اساتید دانشگاه گیلان بهره مند شدند.
دستاوردهای این بازدید:
استفاده از کتابخانه و برخی کتب خطی این مرکز جهت تحقیقات طلاب
حوزه های پژوهشی که طلاب میتوانند با تعامل با این پژوهشکده برعهده بگیرند. ازجمله تحقیق شناسایی عالمان دینی گیلانی
برگزاری نشست های مشترک میان رشته ای و گسترش حوزه پژوهش علوم انسانی.

                               

  چهارشنبه 4 دی 1398 10:33, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 187 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش در تاریخ ۹۸/۹/۲۶نشستی با محوریت شعار هفته پژوهش با حضورمعاون پژوهش مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) سرکار خانم صفری در سالن اجتماعات این مرکزوبا شرکت طلاب تمام پایه ها برگزار گردید.
در این نشست سرکار خانم صفری پس از تبریک هفته پژوهش ؛ وقرائت پیام مدیر محترم حوزه های علمیه خواهران حجت الاسلام بهجت پور زید عزه به مناسبت هفته پژوهش گزارشی از فعالیت های پژوهشی این مرکز ازسال ۹۳ تاکنون را ارائه نمودند
ایشان مهمترین رسالت طلبگی راتولید علم و پاسخ به سوالات جوامع بشری دانستند ؛ که تنها با تعمق وپژوهش حاصل می شود..
همچنین به تبیین شعار محوری هفته پژوهش پرداخته وبیان داشتند تک تک طلاب در زمینه شعار هفته پژوهش(ارائه آثارعلمی با تاکید برنشریات) باید روحیه مطالبه گری ومشارکت فعال جهت راه اندازی نشریات علمی _پژوهشی مختص حوزه های علمیه خواهران استان گیلان را داشته باشند…
درپایان با حضور مدیرمحترم سرکارخانم کریم پناه زید عزهن از فعال پژوهشی این مرکز سرکار خانم زهراآشوبی دبیرانجمن علمی پژوهشی و همچنین برگزیدگان مسابقه کتابخوانی خانم ها ائمه رضاپور..آسیه حسن زاده.سمانه نظری و برگزیدگان مسابقه یادداشت نویسی خانم ها سمانه موسی پور.سمانه رسولی وفاطمه چیرانی تقدیر به عمل آمد..


       

  

  چهارشنبه 4 دی 1398 10:08, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 243 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

به مناسبت هفته پژوهش در تاریخ یکشنبه 24 آذر ماه 1398 جلسه ژورنال کلاب(نقد برمقاله علمی-پژوهشی) با عنوان الگوی خانواده تراز اسلامی در منظومه فکری رهبرمعظم انقلاب اسلامی با حضور طلاب مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) رشت برگزار گردید.

در این نشست سرکار خانم صفری معاون پژوهش مرکز نقد خود را از عنوان این مقاله آغاز نمودند و اشاره داشتند که منظومه فکری با بررسی دو کتاب از یک شخصیت به دست نمی آید واینکه در این مقاله به جهت پراکندگی مطالب به الگوی خانواده تراز اسلامی که هدف از مقاله بوده به طور جامع نرسید ه ایم  .

سرکارخانم آشوبی دبیرانجمن علمی این مرکز با بیان اینکه اگر کتاب هایی که مورد بررسی قرارگرفته جامع همه مطالب و سخنان ایشان در یک موضوع خاص باشد اشکال وارده را مردود دانستند. وهمچنین چکیده را نمایان گر شمای کلی مقاله ندانستند.  به لحاظ ساختاری پراکندگی محتوا را از دیگر اشکالات این مقاله بیان نمودند.

سرکار خانم سمیرا گلزار یکی از طلاب این مرکز با بیان شیوه مورد استفاده مولف تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرائی این روش را برای این عنوان مقاله مناسب ندانستند و استفاده از روش تلفیقی کمی و کیفی را مناسب دانستند.

سرکار خانم رسولی یکی دیگر از طلاب این مرکز با بیان اینکه اشکالات محتوایی به این مقاله از جمله اینکه آن جامعیتی را که ادعا نموده به دست نداده و برخی تیتر ها و عناوین تناسب محتوایی با یکدیگر ندارند و در آخر محتوای حاضر مارا به نتیجه گری مثبت نمی رساند.

  

  چهارشنبه 20 آذر 1398 11:32, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 25 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

مرکز تخصصی ریحانه النبی(س) با مشارکت حوزه علمیه زینبیه(س) رشت به مناسبت هفته پژوهش برگزار مینماید.

بازدید از پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان-زمان 23 آذر ماه

 

  چهارشنبه 20 آذر 1398 11:06, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 356 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

به مناسبت هفته پژوهش نشست علمی-پژوهشی با عنوان« اولویت های پژوهش حوزوی مبتنی بر نیازهای جامعه » در تاریخ98/9/19 با حضور استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین ملکی (زیدعزه) در مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) رشت برگزار گردید.
در این نشست استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین ملکی (زید عزه) با بیان سخنی از شهید مطهری (رحمه الله) که «دین بوسته ای دارد و مغزی دارد ، ظاهری دارد و لبی ، رسیدن به لب دین و مغز دین بدون تحقیق امکان پذیر نیست» تحقیق را گذر از سطح به عمق مسائل دانستند. و دین اسلام با توجه جامعیتی که در سه بعد طول (که تمام زمان ها راشامل و فعلیت دارد) و بعد عرضی (در همه زمینه ها و شئون در هربخشی مادی و معنوی ) و بعد عمقی که دارد؛ قابلیت تحقیق دارد. حرکت عالم حرکت تکاملی هست همان طور که با پژوهش در مسائل مادی علم پیشرفت کرده و بسیاری از نیازهای بشر را مرتفع ساخته با تحقیق در علوم انسانی ، دینی در زندگی اخلاقی و معنوی و دینی هم این نتایج حاصل می شود. یک طلبه و روحانی وقتی می تواند در جامعه اثرگزار باشد که اهل تحقیق و حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد. و طلبه تا زمانی که به اجتهاد نرسد نمی تواند برجامعه خود تاثیربگذارد.امروز نیاز به این مساله هست که از طرف حوزه و روحانیت یک تاثیری در جامعه داشته باشد.ایشان دو دلیل 1- حرف جدید نداشتن 2- کمرنگ شدن معنویت و تقوا را موانع تاثیرگزاری دانستند.
امروزه همه دانشمندان و مسئولین به این تنیجه رسیده اند که حل مشکلات فعلی باید مساله محور باشدوبرای حل هرمشکل باید آن را تبدیل به مساله کرد. اولویت های پژوهشی حال حاضر باید مشکلات و نیاز های جامعه را برطرف سازد. در این راستا باید مسائلی که از سوی دگراندیشان در جامعه مطرح می شود و اعتراض وجود دارد نظر فقه را دراین مسائل به پژوهش درآورید و پاسخ دین را در اختیار جامعه قراردهید.در حوزه و مسائل :ازدواج اطفال، حقوق زن و مرد، از جمله:حق طلاق ، انواع طلاق، ازدواج، انواع ازدواج، فقه حکومتی و مباحث خانواده و.. دچار چالش و مشکل هستیم که باید از ریشه مورد بررسی قرارگیرند وو مغالطات در این زمینه شناخته و پاسخ داده شود.

                              

  چهارشنبه 20 آذر 1398 10:13, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 14 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

 

اعلام برنامه های مرکز تخصصی ریحانه النبی(س) به مناسبت هفته پژوهش در سال تحصیلی 98

 

  پنجشنبه 23 آبان 1398 13:47, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 34 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی از زحمات کتابدار مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) سرکار خانم مریم قدیمی  با حضور معاونت محترم پژوهش مرکز مدیریت استان گیلان سرکار خانم جهانی تقدیر به عمل آمد.

  پنجشنبه 23 آبان 1398 13:43, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 43 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نشستی با عنوان تحصیل موفق حوزوی با حضور استاد محترم سرکار خانم جهانی در تاریخ ۲۱ آبان ماه در سالن اجتماعات مرکز تخصصی ریحانه النبی س برگزار گردید.. در این جلسه طلاب تمام پایه ها شرکت فعال داشتند…

                    

  پنجشنبه 23 آبان 1398 13:41, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 45 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

انجمن پژوهشی مرکز تخصصی ریحانه النبی سلام الله علیها فعالیت های پژوهشی خود را با برگزاری کارگاه آموزش مهارت های درک متن و انتخاب عنوان در تاریخ ۱۹ آبان آغاز نمود…این کارگاه با استادی دبیر انجمن سرکار خانم آشوبی و حضور تعدادی از اعضا برگزار گردید.

 

                                         

  پنجشنبه 23 آبان 1398 13:39, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 338 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) و حوزه علمیه زینبیه (س) رشت با مشارکت اموربانوان سازمان تبلیغات اسلامی و جامعه اموربانوان و بسیج دانشجویی و طلاب  با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه با محوریت نقش بانوان در سه محور و بخش ویژه با موضوعات مختلف و با حضور صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی در گیلان برگزار می گردد.

پژوهشگران ، صاحبنظران و اساتید حوزه و دانشگاه علاقه مند به شرکت در این همایش می بایست اصل مقالات خودرا تا22 بهمن ماه1398 به پست الکترونیکی دبیرخانه «همایش سبک زندگی اسلامی مبتنی برگام دوم انقلاب» به نشانی:sabkezendegi1047@gmail.com  ارسال کنند.

به منظور ارج نهادن به دغدغه‌ها و منویات مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) در راستای نهادینه سازی مولفه‌های سبک زندگی اسلامی در سطح جامعه و ارتقاء سطح دانشی و مهارتی طلاب و فضلای حوزه علمیه و دانشجویان ؛ با حمایت کادرپژوهشی مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) و زینبیه(س) به صورت رایگان (دریافت، ارزیابی، و تحویل فایل الکترونیک آثارهمایش ) برگزار می شود.

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشترو آگاهی ازشرایط و چگونگی تنظیم متن اصلی مقاله و اطلاعیه های همایش ، به نشانی دبیرخانه ، مراجعه و یا به شماره تلفن 09905144915 ازطریق ایتا پیام ارسال نمایند.

محورهای همایش:

1-معنویت و اخلاق

تبیین مولفه هاو شاخصه های سبک زندگی اسلامی

ریشه ها و خاستگاه های شکل گیری سبک زندگی اسلامی

آداب و سلوک عملی سبک زندگی اسلامی

2-اجتماعی

راهبردهای مصونیت فرهنگی-اجتماعی در مقابل سبک زندگی غربی

رابطه ی امنیت و آرامش روانی در سبک زندگی اسلامی

سبک زندگی اسلامی در مقابله با ترویج سبک زندگی غربی

3-اقتصاد

بررسی تطبیقی مصرف گرایی درسبک زندگی اسلامی و غربی

جایگاه اقتصاد مقاومتی در خانواده

اهمیت کسب وکار تولید در سبک زندگی اسلامی

اطلاعات همایش:

برگزارکنندگان : مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) با مشارکت حوزه علمیه زینبیه (س) رشت

همکاران همایش:اموربانوان سازمان تبلیغات اسلامی گیلان، بسیج اموربانوان دانشجویی وطلاب استان گیلان

مهلت ارسال متن کامل مقالات:22 بهمن ماه 1398

تاریخ برگزاری همایش: 6 اسفند1398

مکان برگزاری همایش: متعاقبا اعلام می گردد.

مخاطبان همایش:طلاب واساتید حوزوی،اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و عموم پژوهشگران

هزینه شرکت در همایش:رایگان

ایمیل: sabkezendegi1047@gmail.com 

شماره پیام رسان ایتا:09905144915

 

  پنجشنبه 23 آبان 1398 13:36, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 83 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

برگزاری جلسه تبین و تحلیل کتاب انسان 250 ساله با حضور استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین چهری (زید عزه) در تاریخ 16/8/98 با حضور طلاب پایه اول این مرکز برگزار گردید.
در این جلسه استاد به معرفی کتاب انسان 250ساله پرداختند .ایشان در معرفی این کتاب بیان داشتند : کتاب انسان 250ساله نوشته مقام معظم رهبری (حفظه الله) زندگی سیاسی اجتماعی ائمه معصومین (علیهم السلام ) می باشد. وعلت نامگذاری این کتاب را عمر نبوت پیامبر و مدت امامت ائمه که در مجموع 250سال می شود، دانستند.

       

  پنجشنبه 23 آبان 1398 13:31, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 0 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

                     

     

 

  پنجشنبه 23 آبان 1398 13:26, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 36 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

برگزاری جلسه انجمن پژوهشی ریحانه النبی س
در تاریخ ۱۲ آبان ۹۸ اولین جلسه رسمی انجمن با حضور اعضای جدید برگزار گردید..در این جلسه برنامه هاو فعالیت ها ترم آتی توسط دبیر انجمن سرکار خانم آشوبی اطلاع رسانی شد..

  پنجشنبه 23 آبان 1398 13:24, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 69 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

نشست تیم پژوهشی استان با جناب حجت الاسلام والمسلمین واحدی دام عزه
در این نشست حجت الاسلام والمسلمین حبیبی زید عزه فلسفه شکل گیری و ضرورت تیم پژوهشی در استان رابیان کردند و دبیر تیم پژوهش گزارشی از فعالیت ها واقدامات انجام شده توسط اعضای گروه ارائه دادند… در آخر اعضای تیم پژوهشی از توصیه های جناب آقای واحدی در راستای پیشبرد اهداف راهبردی حوزه های علمیه بهره مند شدند..

                                

  پنجشنبه 23 آبان 1398 13:22, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 49 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

سومین نشست علمی با عنوان مولفه های مدیریت معنوی با حضور استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین واحدی دام عزه در مرکز تخصصی ریحانه النبی س در حال برگزاری است.در این جلسه مدیریت وکادر استانی و مدیران مدارس و طلاب و کادر مدارس زینبیه س و ریحانه النبی س حضور دارند..

               

  پنجشنبه 23 آبان 1398 13:17, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 58 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

حضورطلاب مرکز تخصصی ریحانه النبی س در اختتامیه جشنواره علامه حلی ره
این مراسم در تاریخ ۱۵ مهرماه درسازمان تبلیغات اسلامی رشت برگزار گردید..
سه نفر از طلاب این مرکز موفق به کسب رتبه سوم ویک نفر ازطلاب رتبه شایسته تقدیرجشنواره شدند وجوایز خود را از دست مدیران حوزه علمیه خواهران و برادران و نماینده ولی فقیه در رشت دریافت نمودند..

   

  پنجشنبه 23 آبان 1398 13:14, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 39 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

برگزاری جلسه تشکیل تیم پژوهشی با حضور مدیر محترم مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران جناب آقای حبیبی زید عزه و معاونت محترم پژوهش سرکارخانم جهانی در تاریخ ۹ مهرماه در سالن اجتماعات مرکز تخصصی ریحانه النبی س برگزار گردید…

     

  یکشنبه 7 مهر 1398 09:00, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 62 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

برگزاری ساعت پژوهشی طلاب ورودی ۹۸ مرکز تخصصی ریحانه النبی س
با توجه به سیاست های مرکز مبنی بر آموزش پژوهش محور ..طلاب در هر نیم سال تحصیلی نیم واحد آموزشی خود را در قالب ساعت پژوهشی می گذرانند..
ساعت پژوهشی طلاب جدیدالورود با موضوع مساله یابی و منبع یابی سه شنبه ها بعدظهر با حضور استاد محترم سرکار خانم جهانی برگزار می گردد..

  یکشنبه 7 مهر 1398 08:52, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 40 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

نشست صمیمی طلاب مرکز تخصصی ریحانه النبی س با مدیریت محترم حوزه های علمیه خواهران حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حبیبی( زید عزه ) با هدف مطالبه گری وترسیم راهبردهای کلان حوزه های علمیه خواهران در روز پنج شنبه ۴ مهرماه برگزارگردید..

  یکشنبه 31 شهریور 1398 11:43, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 148 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

برگزاری جلسه هم اندیشی مرکز تخصصی ریحانه النبی (س)
با توجه به اینکه مقوله سبک زندگی اسلامی یکی از دغدغه مندی های مقام معظم رهبری حفظه الله در بیانیه گام دوم انقلاب می باشد؛وفرهنگ سازی سبک زندگی اسلامی مختص به یک زمان محدود نمی باشد ؛ مرکزتخصصی ریحانه النبی (س) با مشارکت حوزه علمیه زینبیه (س) رشت در راستای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب جلسه هم اندیشی را با حضور مسئول امور بانوان سازمان تبلیغات ، بسیج طلاب و جامعه امورزنان با محوریت نقش بانوان در تحقق و ترویج سبک زندگی اسلامی در تاریخ 26/6/98 ساعت 10 صبح برگزار نمود.
در این جلسه با تاکید بر دانش افزایی و مهارت آموزی مبلغات حوزه های علمیه خواهران با محوریت موضوع سبک زندگی اسلامی مصوب شد همکاری بین حوزه های علمیه خواهران رشت با نهادهای مذکور در قالب نشست های تخصصی و کارگاه های پژوهشی –فرهنگی در طول سال به طور مستمر صورت گیرد.

  یکشنبه 31 شهریور 1398 11:39, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 69 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

برگزاری جلسه دفاعیه مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) رشت
جلسه دفاعیه سرکارخانم زهرا آشوبی از طلاب گرایش فقه و اصول ورودی 94 با عنوان :بررسی ذاتی یا اعتباری بودن قاعده حسن وقبح از دیدگاه علمای اصول وآثارآن در تاریخ ۲۸ شهریورماه 98 ساعت ۱۱:۳۰ با راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای عطاء الله اسماعیلی و داوری حجت الاسلام و المسلمین عسکرسلیمانی به صورت ویدیو کنفرانس برگزارگردید.این پایان نامه با رتبه عالی پذیرفته شد.
 

  یکشنبه 3 شهریور 1398 12:49, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 69 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

برگزاری دومین جلسه دفاعیه مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) رشت 

جلسه دفاعیه سرکارخانم رقیه علی زاد از طلاب گرایش فقه و اصول ورودی 94 با عنوان :راهکارهای فقهی  مبارزه با آسیب های فردی و اجتماعی ناشی از فقر در تاریخ دوم شهریورماه 98 ساعت 12 با راهنمایی دکتر ابراهیم قاسمی روشن و داوری حجت الاسلام و المسلمین رضا محققیان به صورت ویدیو کنفرانس برگزارگردید.این پایان نامه با رتبه خیلی خوب پذیرفته شد.

                     

  یکشنبه 3 شهریور 1398 12:49, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 69 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

برگزاری دومین جلسه دفاعیه مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) رشت 

جلسه دفاعیه سرکارخانم رقیه علی زاد از طلاب گرایش فقه و اصول ورودی 94 با عنوان :راهکارهای فقهی  مبارزه با آسیب های فردی و اجتماعی ناشی از فقر در تاریخ دوم شهریورماه 98 ساعت 12 با راهنمایی دکتر ابراهیم قاسمی روشن و داوری حجت الاسلام و المسلمین رضا محققیان به صورت ویدیو کنفرانس برگزارگردید.این پایان نامه با رتبه خیلی خوب پذیرفته شد.

                     

  دوشنبه 14 مرداد 1398 17:09, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 57 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

جلسه دفاعیه خانم رویا صفری از طلاب گرایش فقه واصول ورودی 93 با عنوان بررسی ادله و احکام فقهی شبیه سازی انسان از دیدگاه فریقین در تاریخ دوم مردادماه 98 ساعت 8:30 با راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین محمدشب دینی پاشاکی و داوری حجت الاسلام خادم الذاکرین به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار گردید. این پایان نامه با رتبه عالی پذیرفته شد.

        

  دوشنبه 14 مرداد 1398 17:04, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 41 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

در تاریخ 2مردادماه 98 ساعت 10صبح با حضور مدیرحوزه های علمیه خواهران جناب حجت الاسلام والمسلمین حبیبی (زیدعزه) در مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) رشت برگزار گردید.در این جلسه طلاب به بررسی بایدها ونبایدهای عملکرد طلاب و مسئولین حوزه های علمیهخواهران پرداختند.

 

                

 

 

  دوشنبه 14 مرداد 1398 16:51, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 64 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

به منظور ارتقای پژوهشی و آمادگی طلاب جهت نگارش پایان نامه دوره طرح نامه نویسی شروع به کار کرد..اولین جلسه این دوره با حضور مدیر حوزه های علمیه خواهران استان گیلانحجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حبیبی (زید عزه) در 23 تیرماه برگزار گردید. در این دوره تابستانی طلاب پایه دوم و سوم  شیوه های پژوهش و نگارش طرح پایان نامه سطح سه را فرا گرفتند.  

 

  پنجشنبه 10 خرداد 1397 10:07, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 192 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

چند توصيه مهم كه بايدفراگيران علم از آن مطلع باشند.

1- حداكثر زماني كه افراد مي توانند فكر خود را بروي موضوعي متمركز كنند بيش از 30 دقيقه نيست ، يعني بايد سعي شود حدود 30 دقيقه بروي يك مطلب تمركز نمود و يا مطالعه داشت و حدود 10 الي 15 دقيقه استراحت نمود سپس مجددا” با همين روال شروع به مطالعه كرد.

2- پيش از مطالعه از صرف غذاهاي چرب و سنگين خودداري كنيد. و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمائيد چون پس از صرف غذاي سنگين بيشتر جريان خون متوجه دستگاه گوارش ميشود تا به هضم و جذب غذا كمك كند و لذا خونرساني به مغز كاهش مي يابد و از قدرت تفكر و تمركز كاسته ميشود . از مصرف الكل و دارو هم خودداري فرمائيد همچنين غذاهاي آردي مثل نان و قندي قدرت ادراك و تمركز را كم مي كند نوشابه هاي گازدارهم همينطور هستند.

3- ذهن آدمي با هوش است اگر يادداشت برداريد خود را راحت از حفظ و بياد سپاري مطالب مي كند و نيز همزمان نمي توانيد هم مطلبي را بنويسيد و هم گوش دهيد . پس در حين مطالعه لطفا” يادداشت برداري نمائيد.

(منبع /نشریه الکترونیکی عصر پژوهش مرکز تخصصی ریحانه النبی (س))

 

 

 

 

  پنجشنبه 10 خرداد 1397 10:02, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 218 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

                                                                                       

کرسی آزاد اندیشی با عنوان« بررس اقوال و نظریات دفاع طلاب از دین یا نظام اسلامی » با حضور استاد محترم حجت

الاسلام والمسلمین ملکی در تاریخ 24/2/ 97 در مرکز تخصصی  ریحانه النبی (س) برگزار گردید.

جمع¬بندی داور : تمام معیار وهدف هایی که در تشکیل نظام اسلامی مطرح شده است هیچ گونه کم وکاستی در آن نیست واگر به آنها برسیم به هدف اصلی انسانی خودمان رسیده ایم در این مسیر آفاتی وجود دارد که مانع شده است که سختی کار ما مبارزه با اینهاست وباید منتقد باشیم و در کشورما مقام معظم رهبری(حفظه الله) خود از منتقدین به حساب میایند.البته نباید به هیچ وجه من الوجوه از نظام اسلامی دلسرد بشویم چرا که این انقلاب و دین گره محکم خورده به اسلام و شیعه اگر آسیب به این نظام وارد شود خیانت به دین است و دیگر اثری از دین نخواهیم یافت.و دشمن دریافته است که تفکر شیع و ناب اسلام اصیل برای ایشان دردسرساز است. اصل نظام کاملا باید محفوظ باشد و همت ما معطوف باشد در مبارزه با این ضعف هایی که مطرح می شود از جمله ضعف مدیریتی است که باید شناسایی و اصلاح شود .یک بسیج همگانی و یک فرهنگ عمومی درست بشود تا قانون را حاکم کنیم و در اجرای قانون حساسیت داشته باشیم…البته برای تبیین نظریات به جلسه ای دیگر نیاز مند است….

  پنجشنبه 2 آذر 1396 12:18, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 69 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

برگزاری نشست علمی-پژوهشی با عنوان اولویت مطالعه در بین طلاب با حضور مدیر مرکز

                                                                      

برگزاری مسابقه کتاب و کتابخوانی و اهدا جایزه به دو نفر از برگزیدگان

بازدید طلاب مرکز به همراه طلاب مدرسه ی زینبیه (س)  از کتابخانه عمومی امیرالمومنین (ع) رشت

تهیه بروشور ویژه هفته کتاب و توزیع بین طلاب

تقدیر از کتابدار افتخاری  مرکز

تقدیر از طلاب اهداءکننده کتاب به کتابخانه مرکز تخصصی ریحانه النبی (س)

                                                                                                                                         

 

  شنبه 6 آبان 1396 10:19, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 33 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

  شرکت در جشنواره  علامه حلی (ره) توسططلاب سطح سه مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) ؛

از 28 اثر برگزیده در استان 7 نفر از طلاب این مرکز حائز رتبه شدند .. به امید موفقیت روز افزون ایشان….

  شنبه 6 آبان 1396 08:20, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 0 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

  شنبه 6 آبان 1396 08:18, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 0 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

  شنبه 22 مهر 1396 09:03, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 18 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

کرسی آزاد اندیشی

با عنوان:موسیقی آری یا نه؟

تاریخ :30/7/96

با حضور استاد حوزه و دانشگاه جناب آقای ملکی

  شنبه 22 مهر 1396 08:58, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 0 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

              

  شنبه 22 مهر 1396 08:43, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 90 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

شرکت طلاب مرکز تخصصی ریحانه النبی (س)  در همایش(چالش ها و الزامات سیاسی جمعیت ایران)

همایشی با عنوان (چالش ها و الزامات سیاسی جمعیت ایران) در تاریخ 17/7/96 در تالار حکمت دانشگاه گیلان با حضور دکتر محزون برگزار گردید. که جمعی از طلاب مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) به همراه معاونت پژوهش این مرکز در این همایش شرکت نمودند. در این همایش استاد ارائه دهنده مباحثی را در سرفصل های تحولات جمعیتی –تحولات آماری مرتبط با نهاد خانواده مروری بر سیاست های کلی جمعیت در راستای تمدن نوین اسلامی مطرح نمودند.

 

  شنبه 22 مهر 1396 08:43, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 90 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

شرکت طلاب مرکز تخصصی ریحانه النبی (س)  در همایش(چالش ها و الزامات سیاسی جمعیت ایران)

همایشی با عنوان (چالش ها و الزامات سیاسی جمعیت ایران) در تاریخ 17/7/96 در تالار حکمت دانشگاه گیلان با حضور دکتر محزون برگزار گردید. که جمعی از طلاب مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) به همراه معاونت پژوهش این مرکز در این همایش شرکت نمودند. در این همایش استاد ارائه دهنده مباحثی را در سرفصل های تحولات جمعیتی –تحولات آماری مرتبط با نهاد خانواده مروری بر سیاست های کلی جمعیت در راستای تمدن نوین اسلامی مطرح نمودند.

 

  شنبه 2 اردیبهشت 1396 16:21, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 190 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

کرسی آزاد اندیشی با عنوان پوشش طلبگی در روز شنبه تاریخ 7/12/95 با حضور استاد محترم جناب آقای دکتر بدیعی خرسند مدرس دروس فقه و اصول این مرکز و مشارکت طلاب تمامی پایه های این مرکز برگزار گردید. استاد پس از استماع صحبت های طلاب موافق و مخالف با پوشش طلبگی ..یک دسته بندی ارائه دادند و با استفاده از مقدمات علمی به تبیین بحث پرداختند.ایشان با توجه به نظرات طلاب حجاب را به سه دسته 1-حجاب عرفی 2-حجاب شرعی 3- حجاب حرفه ای یا کسوتی یا همان طلبگی تقسم نمودند.حجاب عرفی همان حجاب معمول درجامعه است وحجاب شرعی :حجابی است که مراجع تقلید با توجه به استنباط شرعی آن را بیان می کنند.وشامل حدپوشش حداقلی حجاب می شود وآن با توجه به معنای ستر است ازجمله اینکه آیا سترتنها پوشش پوست است یا پوشیدن حجم بدن و.. که حکم متفاوت می شود. حجاب حرفه ای و یا کسوتی :که نسبت به حرفه و شغل یا جایگاه افراد تعریف و مشخص می شود .لزوما حجاب حداکثری را شامل نمی شود. و اگر صنف طلبگی مورد پذیرش قرار گیرد شان و جایگاه ایشان اقتضا می کند در پوشش به حداقل ها اکتفا نکنند…

  دوشنبه 1 آذر 1395 13:18, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 62 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) در هفته کتاب :

برپایی نمایشگاه داخلی کتاب از تاریخ 95/8/19 الی 95/9/10 ، با ده درصد تخفیف

                                       

تقدیر از کتابداران افتخارخانم ها فاطمه آقاجانی و فاطمه پیرزاده از طلاب مرکز تخصصی  توسط مدیریت محترم سرکار خانم مهدوی

 

          بازدید طلاب از کتابخانه مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) به مناسبت هفته کتاب 

                     

تهیه بروشور ویژه گرامیداشت هفته کتاب و توزیع بین طلاب

  سه شنبه 18 آبان 1395 13:25, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 24 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

برگزاری دوره عبارت خوانی متون کلاسیک با رویکرد مرور قواعد صرفی و نحوی در تاریخ 95/8/15 با تعداد 12 نفر در انجمن نبا العظیم  برگزار گردید.

                                 
                                                                           

  سه شنبه 18 آبان 1395 13:06, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 56 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

در آغاز سال تحصیلی  95اولین جلسه انجمن نبا العظیم در تاریخ 95/8/10 در مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) با حضور دبیر و هسته مرکزی و اعضای انجمن تشکیل گردید.

 مصوبات جلسه:

1- برگزاری کلاس متن خوانی دروس عربی ، اعراب گزاری؛ تجزیه و ترکیب و ترجمه ، روزهای شنبه 10 صبح 

2-تشکیل کارگروههای فقه و اصول 

3-برگزاری کرسی های آزاد اندیشی 

 

 

  دوشنبه 10 آبان 1395 14:05, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 0 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

 

 

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
با عرض سلام وادب شما عزیزان و بازدید کنندگان گرامی می توانید آخرین اخبار و فعالیت های پژوهشی صورت گرفته در معاونت پژوهش و انجمن نباالعظیم مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) را در این وبلاگ مشاهده نمایید. با تشکر

جستجو