« نکات تربیتیويژه نامه ماه محرم (حسينيه قرآني) »

ويژه نامه ماه محرم (حسينيه قرآني)

ويژه نامه ماه محرم (حسينيه قرآني)

  سه شنبه 4 شهریور 1399 09:57, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 346 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

بسم الله الرحمان الرحیم

امام حسین (ع) در قرآن (5)

امام حسين(ع) انسان کامل و تجلي آيات قرآن است. آيات متعددي در شأن امام و ديگر اهل بيت(ع) در قرآن وارد شده است . از جمله ی آن ، سوره‌ي مبارکه فجر( آیات 27-30) که به سوره امام حسين(ع) شهرت يافته است.( محدثی، فرهنگ عاشورا، ۱۳۸۸ش، ص۲۵۱.) وبر اساس حدیثی از امام صادق(ع) منظور از «نفس مطمئنه» (در آیه ۲۷) امام حسین(ع) است.
همچنین، یکی از تفسیرهای «لیال عشر» (شب‌های دهگانه) ده شب آغازین محرم ذکر شده است(مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۴ش، ج۲۶، ص۴۳۹.)
سوره فجر از جمله سوره‌هایی است که بر روی ضریح امام حسین(ع)(نصب ‌شده در سال ۱۳۹۱ش) حک شده است (خبرگزاری حوزه , همه چیز درباره ضریح جدید امام حسین(ع)- گنجینه معارف – 20/7/97)
قرآن میفرماید: یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ«27» اِرْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً«28» فَادْخُلِی فِی عِبادِی«29» وَ ادْخُلِی جَنَّتِی«30» “، “اي نفس مقدس و آرام، به سوي پروردگارت باز گرد که همانا تو راضي و خشنودي از نعمت‌هايش و او از تو راضي است، پس در صف بندگان خاص من درآي و به بهشتم وارد شو.”
امام صادق(ع) فرمود: «اقرؤا سوره الفجر فی فرائضکم و نوافلکم فانها سوره الحسین بن علی، » سوره فجر را در نمازهای واجب و نیز نمازهای مستحب خود بخوانید؛ چرا که این سوره، سوره حسین بن علی(ع) است و به آن دل ببنديد. خدا شما را رحمت کند و بيامرزد. ” ابو اسامه که در مجلس حاضر بود، پرسيد: “چرا اين سوره مخصوص امام حسين عليه السلام است؟”
امام فرمودند: “آيا نمي‌شنوي سخن حق را که مي‌فرمايد: اي نفس مطمئن …،” مقصود حسين عليه السلام است، زيرا اوست که نفس مطمئن است و از خدا راضي و خدا از او راضي است و اصحاب او از آل محمد از خداوند روز قيامت راضي هستند و او از آنان راضي است.
اين سوره درباره امام حسين عليه السلام و شيعيانش و شيعه آل محمد خصوصا وارد شده است که هر که بر آن سوره مداومت کند، همراه با امام حسين عليه السلام و درجه‌اش در بهشت است و همانا خداوند غالب و حکيم است.” (بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۹۳ و ج ۴۴، ص ۲۱۸)

حجت الاسلام و المسلمين پورعيسي (زيدعزه) استادحوزه و دانشگاه 


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
با عرض سلام وادب شما عزیزان و بازدید کنندگان گرامی می توانید آخرین اخبار و فعالیت های پژوهشی صورت گرفته در معاونت پژوهش و انجمن نباالعظیم مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) را در این وبلاگ مشاهده نمایید. با تشکر

جستجو