« ويژه نامه ماه محرم (حسينيه قرآني)ويژه نامه ماه محرم (حسينيه قرآني) »

ويژه نامه ماه محرم (حسينيه قرآني)

ويژه نامه ماه محرم (حسينيه قرآني)

  سه شنبه 4 شهریور 1399 09:54, توسط پژوهش مدرسه تخصصی ریحانه النبی   , 392 کلمات  
موضوعات: بدون موضوع

بسم الله الرحمن الرحیم
{امام حسین (ع) در قرآن (3)}
پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: «خداوند فاطمه را به محمد و علی در شهادت ملحق کرد و حسن و حسین را به آنان ملحق ساخت» (بحار الانوار، ج 37، ص 48، حدیث 27- تفسیر امام حسن عسگری.)
از جمله آیاتی که در قرآن مجید در باره امام حسین (ع) است آیه 61 سوره آل عمران است که به “آیه مباهله” معروف است .
در شأن نزول این ایه،مفسران و دانشمندان بر این باورند که به هنگام توافق مسیحیان نجران با رسول اکرم(ص) در امر مباهله که هر کدام،در پیشگاه خداوند نابودی و هلاکت کسی را بخواهد که در دعوت خویش دروغ گو می‌باشد،نازل شده است.
قرآن میفرماید :« فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»
پس هر که در این (باره) پس از دانشی که تو را (حاصل) آمده با تو محاجه کند بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما جانمان و جانتان(عزیز ترین کسان) را فرا خوانیم سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

در زمانی که برای مباهله مشخص گردیده بود، رسول اکرم(ص)،اهل بیت(ع) خود را ،به همراه داشت
بر اساس روایات پرشمارى از شیعه و سنى، رسول خدا(ص)در صبح روز مقرر آمد؛ در حالى كه امام حسین( ع)را در آغوش داشت و دست امام حسن (ع) را گرفته بود و حضرت فاطمه و امام على علیهماالسلام در پشت سر حضرت حركت مى‌كردند(الكشّاف، ج‌ 1، ص‌ 368 و 369.)
مرحومه علامه طباطبایی(ره) میگوید: در این واقعه به اتفاق مفسران و راویان و تأییدهای تاریخی، رسول خدا(ص) به جز علی، فاطمه و امام حسن و امام حسین (ع)، کسی را با خود نیاورد (طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۱ق، ج۳، ص۲۲۳.)
وقتی مسیحیان عظمت و نورانیت این خاندان را دیدند،برای اجرای مباهله عذر آوردند و حاکمیت پیامبر(ص) را در اجرای احکام جزیه و مالیات پذیرفتند.
حال به این مطلب می‌رسیم که ایا فرزندان رسول خدا کسانی جز حسن و حسین(ع)بوده اند؟
امام حسین(ع) در صحنه مباهله کوچکترین مدافع حقانیت اسلام بود که بعد از پیامبر(ص)،حق وجود مبارکش توسط باطل پایمال شد.
اما باز هم خون به زمین ریخته حسین(ع) نجات دهنده اسلام بود و حق حقیقی او که همان دین اسلام بود، هیچ گاه پایمال نشد و تا زمانی که خونش بر رگ‌های این دین بزرگ جاری است،هم حسین زنده است و هم دینش.

حجت الاسلام والمسلمين پورعيسي (زيد عزه) استادحوزه و دانشگاه

 


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
با عرض سلام وادب شما عزیزان و بازدید کنندگان گرامی می توانید آخرین اخبار و فعالیت های پژوهشی صورت گرفته در معاونت پژوهش و انجمن نباالعظیم مرکز تخصصی ریحانه النبی (س) را در این وبلاگ مشاهده نمایید. با تشکر

جستجو